Petrus Amend groeide op in Californië. Hij heeft zijn hele leven in de Golden State gewoond en genoten van de verscheidenheid, de seizoenswisselingen en de gemakkelijke toegang tot alles, van prachtige stranden tot alpenvalleien en grote metropolen. Hij heeft een intieme band met het land en de mensen die Cali maken tot wat het is, en (we denken dat u het daarmee eens zult zijn) het is een connectie die naar voren komt in de beelden die onze zomer sandaal lijn .
Hoewel zijn Californische wortels diep gaan, is hij niet iemand die zich vastlegt in een ritme dat wordt bepaald door geografie, tijd of ruimte. “Routine is voor mij een scheldwoord”, zegt hij. Hij heeft afwisseling nodig, en hoewel een weekendje weg voldoende is, is hij het meest opgewonden als hij zijn essentiële spullen in een rugzak gooit en op weg gaat naar een tropische plek, met kristalhelder water en nieuwe perspectieven.
Peter begon al op jonge leeftijd met reizen en zijn ervaringen in verschillende delen van de wereld hielpen zijn benadering van het maken van foto's te beïnvloeden. Door te reizen begon hij het belang te beseffen van het veranderen van je perspectief en het vormen van een grondig begrip van andere mensen, vooral degenen die in andere omstandigheden en in andere delen van de wereld leven. “Mensen begrijpen is de beste manier om verbinding te maken met je onderwerpen”, zegt hij. Het zoeken naar deze oprechte verbinding, naar een authentieke manier om met zijn onderwerp om te gaan, is essentieel voor Peters benadering van zijn vak. Het is een aanpak waar velen van kunnen leren, en die veel verder gaat dan alleen fotograferen.
We leven in een tijd waarin personal branding razend populair is, een tijd waarin de meeste mensen via sociale media een samengesteld beeld van zichzelf en hun leven presenteren. Terwijl merken strijden om zuurverdiende dollars, strijden mensen om het zeldzaamste goed van allemaal op de meest competitieve markt: de aandacht en bewondering van hun collega's en tijdgenoten. Elke maand gebruiken meer dan een miljard mensen Instagram, en hoewel niet iedereen een model of beïnvloeder is, wordt het idee van iemands 'persoonlijke merk' steeds breder gebruikt en geaccepteerd. Als gevolg hiervan zijn voor velen zowel het doel als de aard van reizen veranderd.
"Ik denk dat het gebruik van een camera aan de voor- of achterkant nogal wat over jou zegt, en wat je waardeert."
“Het lijkt alsof veel mensen alleen maar naar plekken reizen om 'die ene foto' te maken”, zegt Peter. “Ik denk dat het gebruik van een camera aan de voor- of achterkant nogal wat over jou zegt, en wat je waardeert. We zijn behoorlijk narcistisch geworden door zo vaak zoveel van onszelf te laten zien, en veel van wat we online graag laten zien zijn valse representaties van de werkelijkheid, en van onszelf.” Het is een groeiend fenomeen, wat we ‘bucketlist-toerisme’ zullen noemen: naar plaatsen gaan, niet per se om er echt te zijn en ze te ervaren, maar om je vrienden, vijanden, familie en potentiële geliefden te kunnen laten zien dat je er was. daar. Je hebt alle vakjes van de populairste lijst van je favoriete reissite aangevinkt en je kunt gerust zeggen: 'ben daar geweest, heb dat gedaan, heb de perfecte hoek Insta-snap die minstens 100 kleine rode hartjes op smartphoneschermen waard is.'
Ironisch genoeg is, zoals Peter opmerkt, de waarde van elk beeld zelf afgenomen, ondanks het belang dat zo velen hebben aan 'het maken van de foto'. Omdat er geen financiële kosten verbonden zijn aan elke klik op een sluiter, kunnen we talloze foto's maken, op zoek naar de perfecte foto. Hoe meer beelden we hebben, hoe minder waarde we aan elk ervan hechten, totdat we de bestemming waar we naartoe zijn gereisd niet echt waarderen, noch de beelden die ons afleiden van de ervaring waarvoor we zogenaamd zo ver zijn gekomen.
Je zou kunnen stellen dat online inspiratie en ambitie uiteindelijk de werkelijke waarde van verbinding met een nieuwe plek en/of cultuur hebben ondermijnd. Hoewel dit soort reizen voor sommigen eenvoudigweg verachtelijk lijkt, is het een serieuzere overweging waard dan alleen maar met de ogen rollen. Zoals Peter terecht opmerkt: hoe meer mensen zich aangetrokken voelen tot dezelfde Insta-iconische locaties, hoe groter het risico op het veroorzaken van schade aan ecologisch gevoelige gebieden en cultureel heilige ruimtes. Om nog maar te zwijgen over de inherente gevolgen voor het milieu die reizen met zich meebrengt.
Hoe kunnen we voorkomen dat we in de val lopen dat we deel uitmaken van een probleem? Peter stelt een simpele zuurtest voor: “Ik vraag mezelf graag af: 'Zou ik dit echt doen als ik het niet kon fotograferen of erover kon posten'? En ik denk dat dit een redelijk goede maatstaf is om je leven op sociale media op te baseren. Ik denk ook dat het belangrijk is om ervoor te kiezen uw foto's niet te geotaggen op plaatsen die van invloed kunnen zijn op een onhoudbaar bezoek met veel verkeer. Reizen, of het nu met de auto, het vliegtuig of de boot is, is al belastend voor het milieu, dus het is erg belangrijk om te proberen uw voetafdruk te compenseren als u onderweg bent. Ook tijdens het reizen probeer ik de Leave No Trace-ethiek te volgen, om mijn impact zo veel mogelijk te minimaliseren.”
Net als zijn voortdurende verlangen om op authentieke wijze verbinding te maken met de onderwerpen van zijn foto's, is Peter's zorg voor het milieu natuurlijk net zo sterk thuis in Californië als onderweg. “Er zijn zoveel manieren om dat te doen verklein uw impact op het milieu . Ik denk dat we allemaal ons steentje kunnen bijdragen, en dat kan op heel verschillende manieren betekenen. Sommige mensen mijden vlees, sommige mensen reizen met de fiets, sommigen dragen duurzame kleding. Er zijn veel kleine stappen om voor onze planeet te zorgen, en hoe meer kleine stappen we zetten, hoe gemakkelijker het is om grotere beslissingen te nemen over je levensstijl in het algemeen.”
Het zijn deels deze waarden die Peter in zijn werk probeert over te brengen. Hij kiest ervoor om waar mogelijk voor milieubewuste merken te kiezen en wijst erop dat de outdoor-industrie toonaangevend is op het gebied van milieubewustzijn, waarbij steeds meer merken prioriteit geven aan duurzaamheid in hun producten en activiteiten. Bij het creëren van de beelden die deze merken bij het publiek vertegenwoordigen, speelt Peter een cruciale rol bij het zachtjes begeleiden van zowel producenten als consumenten naar een plek waar ze authentieker verbonden zijn met de wereld om hen heen.
Als het gaat om het maken van die authentieke verbindingen voor zichzelf, is het de camera van Peter die voor de meesten de tegenovergestelde rol speelt, door hem de ruimte te geven zich echt te concentreren op waar hij is en wat hij ziet. “Ik denk dat er een verband is met het maken van een foto die me soms dichter bij de natuurlijke wereld en de situaties om me heen brengt. Als je door de lens kijkt, kun je soms afstand nemen van de afleidingen om je heen – en je afstemmen op de schoonheid.”